Verkeersveiligheid - Regels & Verkeersveiligheid - Raadgevingen | 23 Februari 2017

Slepen door een particulier: onder welke voorwaarden en met welke risico’s?

© Patrick Decorte

In panne vallen is niet prettig en brengt voor de slachtoffers van zo’n pechgeval kosten met zich mee. Om die kosten te beperken, kiezen sommigen er voor om geen beroep te doen op een professionele takeldienst. Ze laten hun voertuig liever door een kennis met een noodkoppeling voorttrekken tot op de plaats van herstelling.



Pech is een geval van overmacht dat deze manier van slepen toelaat,
maar dan alleen onder bepaalde voorwaarden


· Rijd tijdens het slepen nooit sneller dan 25 km per uur.


· Begeef u rechtstreeks naar de herstellingplaats (geen sprake van omwegen te maken) en rijd nooit de autosnelweg op.


· Begint het slepen op de autosnelweg, verlaat die dan bij de eerstvolgende afrit die u tegenkomt.


· Als de afstand tussen het getrokken en het trekkende voertuig groter is dan 3 meter, moet de koppeling gesignaleerd worden door een rode lap als het voertuig niet moet verlicht zijn (overdag), en door een van ter zijde zichtbaar oranje licht als het voertuig wel moet verlicht zijn (’s nachts), tenzij de koppeling verlicht is (door de lichten van het getrokken voertuig bijvoorbeeld).


· Wanneer de voertuigen moeten verlicht zijn, moet de verlichting van het getrokken voertuig werken. Als dat niet mogelijk is, mag het slepen alleen overdag gebeuren.


· Om het achteropkomende verkeer te waarschuwen voor gevaar zet u best de vier gelijktijdig werkende richtingaanwijzers aan. Rijden met lage snelheid houdt immers risico’s in.



Welke risico’s loopt u als u zich laat wegslepen door een particulier?


Hoewel deze praktijk toegelaten is, wordt ze toch sterk afgeraden.

Een sleep die slechts tegen 25 km per uur op de openbare weg rijdt, kan het andere verkeer verrassen en dus in gevaar brengen. Sommige bestuurders gaan dan bruusk remmen en vergroten zo het risico op een kettingbotsing. Anderen proberen dan weer in te halen zonder dat ze tijd hebben gehad om dit behoorlijk voor te bereiden.


Men mag weliswaar met zo’ n sleep de autosnelweg niet oprijden, maar enerzijds is het, ondanks alles, mogelijk om op die manier een pechvoertuig weg te slepen en anderzijds is het zo dat ons wegennet uit een zeer groot aantal snelle verkeersassen bestaat die niet tot de categorie van de autosnelwegen behoren. Uiteindelijk is alleen in de bebouwde kom het snelheidsverschil tussen zo’ n sleep en het andere verkeer klein genoeg om het gevaar binnen redelijke perken te houden.

Bovendien bestaat er een verhoogd risico dat de noodkoppeling breekt, want het is in feite soms niet meer dan een eenvoudige versleten koord of een oude verroeste ketting!


Kortom, een voertuig besturen dat zelf niet meer kan rijden en dat een ander voertuig slechts op een paar meters volgt, is niet eenvoudig en ook niet veilig.




Olivier Quisquater en Werner Van Cant

Politiecommissarissen Federale Wegpolitie




Verder lezen: http://www.wegcode.be/

|

« Vorige pagina


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Inschrijven !