TOP NEWS

.
.

NIEUWS

GPS-U, het systeem dat lokale overlast opvolgt

In alle steden en gemeentes zijn er regelmatig klachten van burgers in verband met sluikstorten, hondenuitwerpselen, burenruzies en andere feiten die niet noodzakelijk heel ernstig zijn, maar die op termijn de buurt wel onveiliger maken. Om efficiënt te kunnen tussenkomen bij dergelijke vormen van overlast, heeft de preventiecel van de stad Péruwelz GPS-U ontwikkeld. Het gaat om een softwaresysteem dat stedelijke veiligheidsproblemen aanpakt.

© Peruwelz

Een goed zicht in de auto is goud waard!

Iemand die doof is, kan nog best autorijden. Maar blind achter het stuur gaan zitten… dat is uitgesloten. Immers, de belangrijkste informatie die we nodig hebben tijdens het autorijden, hoeven we niet te horen, maar moeten we wel kunnen zien. In de eerste plaats moeten uw ogen dus perfect in orde zijn (al dan niet met behulp van een bril), maar goed zien is nog niet hetzelfde als goed kijken.

© Patrick Decorte

Veilig surfen? Kies uw wachtwoord zorgvuldig!

Hoe kunt u uw accounts op internet zo doeltreffend mogelijk beschermen? Online betalingen, sociale netwerken, hobby’s, werk … allemaal activiteiten die deel uitmaken van ons dagelijks leven, maar waarvoor we steeds meer verschillende accounts en wachtwoorden moeten aanmaken. In geval van fraude of gewoonweg een vergissing, kunnen de problemen zich al snel opstapelen.

Om deze risico’s het hoofd te bieden, geven we hier enkele eenvoudige, maar praktische tips om uw elektronische accounts te goed beveiligen.

© Polimagery

Waarom preventieacties over rijden onder invloed?

Het is absoluut verantwoord en noodzakelijk om mensen via preventieve acties zoals de Bob-campagne te sensibiliseren over de risico’s van alcohol achter het stuur. Rijden onder invloed van alcohol speelt immers een doorslaggevende rol in ongeveer een op de vier dodelijke verkeersongevallen … Maar er zijn niet alleen de ongevalsstatistieken, ook de negatieve effecten van alcohol op de rijcapaciteiten worden nog al te vaak onderschat.

© Patrick Decorte

Go-fasters op zee: waar zijn ze vooral actief?

Ook de Go-fasters die hun handelswaar over zee vervoeren, rekenen vooral op hun snelheid om te ontsnappen aan douane en politie. Ze gebruiken dan ook boten met uiterst krachtige motoren. Ze doen amper moeite om hun illegale lading te verbergen – die vaak zelfs open en bloot aan boord ligt – maar proberen in een zo kort mogelijke tijdspanne de dichtstbijzijnde losplaats te bereiken. Sommige van hun boten varen wel tegen 100 km per uur, waardoor ze uiteraard grote hoeveelheden brandstof verbruiken. Andere bootjes kunnen hen natuurlijk wel opnieuw van brandstof voorzien, maar dan riskeren ze de aandacht te trekken van de kustwacht of douane.

Vluchtmisdrijf in vier vragen ...

Het aantal vluchtmisdrijven na een ongeval met stoffelijke schade en lichamelijk letsel blijft groot. In 2014 pleegden 868 bestuurders vluchtmisdrijf na een ongeval met gewonden, en bijna 6500 bestuurders deden hetzelfde na een ongeval met blikschade. We geven hier een korte analyse van dit ernstige misdrijf, in samenwerking met het BIVV.

© Polimagery

Taxi’s: hoe herkent u een officieel goedgekeurd voertuig?

Een verplaatsing per taxi is tegenwoordig heel gewoon. Veel mensen maken er gebruik van, bijvoorbeeld om naar huis terug te keren na een avondje uit. Toch is er een zekere mate van vertrouwen nodig in de chauffeur van de taxi. Wanneer u een taxi neemt, bevindt u zich tenslotte – al dan niet alleen – in een wagen met iemand die u helemaal niet kent. Om de veiligheid van taxigebruikers te verzekeren, is er een speciale wetgeving voor dit type van vervoer. Elke taxi moet dan ook aan een strenge eisen voldoen om een officiële goedkeuring te krijgen van de overheid.

© Secunews.be