Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud van Secunews vzw te optimaliseren op basis van statistieken over het surfgedrag van onze lezers. Door verder te surfen, aanvaardt u het gebruik van cookies voor deze doeleinden. Zie ons privacybeleid voor meer informatie. Privacyverklaring

A A A

Bijstand en preventie

In geval van een verkeersongeval, een brand of een gewelddadige overval kan je, in afwachting dat de hulpdiensten ter plaatse komen, slachtoffers die in shock of zelfs bewusteloos zijn, bijstaan. Hoe herken je iemand in shock? Wat moet je doen als een slachtoffer niet meer reageert?

Hoe moet het winkelpersoneel reageren als ze een winkeldief betrappen? Mogen zij geweld gebruiken om de dief staande te houden tot de politie ter plaatse is? Mogen ze de dader fouilleren? Wanneer bel je best de politie?

Een dief op heterdaad betrappen is niet vanzelfsprekend. Enerzijds kan het personeel niet constant iedere klant in de gaten houden. Anderzijds zorgen de daders er met allerlei technieken en trucs natuurlijk voor dat de winkeldiefstal zo onopgemerkt mogelijk gebeurt.

Wat doe je als een klant vastbesloten is te stelen? Al te opdringerig gedrag van het personeel of overhaaste beschuldigingen kunnen de reputatie van het bedrijf schaden. Voorzichtigheid en discretie zijn daarom geboden.

Men begint best met de reële risico’s inventariseren en bestaande problemen identificeren. Op basis daarvan kan men een concreet actieplan opstellen. De beslissingen en acties die daaruit voortvloeien moeten samenhangend en goed georganiseerd zijn en vanaf het begin strikt worden opgevolgd.