Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud van Secunews vzw te optimaliseren op basis van statistieken over het surfgedrag van onze lezers. Door verder te surfen, aanvaardt u het gebruik van cookies voor deze doeleinden. Zie ons privacybeleid voor meer informatie. Privacyverklaring

A A A

Veiligheid : actoren en reglementair kader

De wettige verdediging wordt meer en meer ingeroepen om het verweer tegen de overvaller(s) te rechtvaardigen. Maar hoe ver mag die verdediging gaan? Zijn de omstandigheden waarin wettige verdediging mag worden ingeroepen dezelfde voor particulieren en handelaars? En welke mogelijke consequenties heeft dat op het vlak van de rechtspraak?

Een kind dat werd aangereden door een auto, een dodelijk ongeval op een werf, iemand die vermoord werd, het zijn allemaal voorbeelden van tragische gebeurtenissen die eerstelijnshulpverleners (politieagenten, maatschappelijk assistenten) uit hoofde van hun functie moeten melden aan de nabestaanden. Deze moeilijke opdracht moet op een specifieke manier worden voorbereid en uitgevoerd.

Na een overlijden kunnen één of meerdere wapens deel uitmaken van de erfenis. De erfgenamen moeten met de wettelijke voorwaarden rekening houden, om te beslissen welke bestemming ze aan deze wapens willen geven.

Wat kan de gemeentelijke overheid doen als de openbare orde op een bepaald vlak is verstoord, bijvoorbeeld door herhaald nachtlawaai, een muur die op instorten staat of een onbewoonbare woning? Welke administratieve bevoegdheden heeft de burgemeester in dat geval?

Het nieuwe nucleair en radiologisch noodplan schrijft een referentiekader voor rond de planning en het beheer van noodtoestanden met een nucleair risico. Voor de operationalisering van welke plannen en procedures zijn de lokale, federale en gewestelijke overheden of de andere actoren bij het crisisbeheer verantwoordelijk?