Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud van Secunews vzw te optimaliseren op basis van statistieken over het surfgedrag van onze lezers. Door verder te surfen, aanvaardt u het gebruik van cookies voor deze doeleinden. Zie ons privacybeleid voor meer informatie. Privacyverklaring

A A A

Veiligheid : actoren en reglementair kader

Waarvoor dienen het callcenter en BE-Alert in een crisiscontext? De huidige Covid-19-pandemie bewijst dat er instrumenten nodig zijn om de bevolking efficiënt te waarschuwen en te informeren. 

Het aantal feiten van partnergeweld, zij het fysiek, seksueel, psychologisch of economisch, blijft heel hoog in België en is tijdens de lockdown nog gestegen. Onder de nieuwe maatregelen voor de bestrijding van dit geweld kan een tijdelijk woningverbod noodzakelijk blijken.

Het coronavirus heeft niet alleen een impact op onze gezondheid, de pandemie beïnvloedt ook de werking van onze instellingen, zoals die van de geïntegreerde politie. Het is nog te vroeg om de balans op te maken, maar zonder volledig te willen zijn, kunnen we toch al een aantal kanttekeningen maken.

In een noodsituatie zoals de Covid-19-crisis kan de overheid verschillende kanalen gebruiken om burgers te informeren. De kanalen moeten worden gekozen op basis van de beoogde doelstellingen rekening houdend met de doelgroep(en) en het tijdstip van de crisis. De pers en sociale media blijven belangrijke spelers.

In de huidige crisis lijkt het verschil tussen Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) en strafrechtelijke sancties misschien kleiner, maar we zien vooral een wisselwerking tussen beide. Hoe en waarom zet de overheid GAS-boetes in om het niet-naleven van inperkingsmaatregelen bestraffen en wat zijn de gevolgen?