Deze site maakt gebruik van cookies om de inhoud van Secunews vzw te optimaliseren op basis van statistieken over het surfgedrag van onze lezers. Door verder te surfen, aanvaardt u het gebruik van cookies voor deze doeleinden. Zie ons privacybeleid voor meer informatie. Privacyverklaring

A A A

Verkeersveiligheid

Wat is het verschil tussen een gestopt, geïmmobiliseerd, stilstaand of geparkeerd voertuig? Veel ervaren chauffeurs zullen wellicht twijfelen over deze elementaire begrippen, zeker wanneer zij het examen voor het behalen van het rijbewijs al verscheidene jaren geleden hebben afgelegd … Laat ons deze basisdefinities even overlopen.

Onvoldoende grip op de weg, beperkte zichtbaarheid, een stilstaand voertuig door de staat van het wegdek, ongepast rijgedrag op de sneeuw… Allemaal veelvoorkomende situaties tijdens de wintermaanden. Neem voorzorgsmaatregelen en vergeet niet dat in de wegcode verschillende bepalingen staan die het risico op ongevallen in dergelijke situaties moeten beperken.

Op een slecht onderhouden of beschadigd wegdek is een ongeval gauw gebeurd. Als daar sneeuw of ijzel bijkomt, wordt het nog gevaarlijker. Alle openbare besturen zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op hun wegennet en moeten het dus onderhouden. Maar hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid van de bewoners of de weggebruikers zelf?

Er rijden steeds meer hybridewagens in onze steden. Het is echter niet altijd duidelijk waar je als particulier je elektrische wagen kunt opladen of wie beslist waar er een laadpunt komt op de openbare weg?

Sneeuw en ijzel zijn weer in het land en we moeten toegeven dat we nauwelijks voorbereid zijn om in deze zeer bijzondere omstandigheden te rijden. Om de kans op een ongeval tot een minimum te beperken zijn hier enkele aanbevelingen voor een doeltreffend rijgedrag op besneeuwde en beijzelde wegen …