Psychologische impact van het coronavirus beperken

Om de uitbreiding van de coronavirusepidemie onder controle te houden werden er maatregelen genomen, zoals social distancing en afzondering. Dat is niet zonder gevolgen voor onze geestelijke gezondheid. Wat zijn de verwachte psychologische reacties en hoe ga je daarmee om?

 


Social distancing en afzondering


Social distancing is ingevoerd om te voorkomen dat mensen te nauw of te vaak met elkaar in contact komen om zo de verspreiding van een besmettelijke ziekte af te remmen. Scholen en andere ontmoetingsplaatsen zoals sportcentra, restaurants of bioscopen moeten sluiten.


Zich afzonderen houdt in dat je zo veel mogelijk thuis blijft. Bepaalde dingen mogen wel, zolang je dichtbij je woonplaats blijft:

- Naar je werk gaan als je niet kan telewerken.

- Boodschappen doen of in je basisbehoeften voorzien.

- Je om gezondheidsredenen verplaatsen.

- Je verplaatsen voor familiale noodgevallen of om kwetsbare personen te helpen.

- Je mag, maar met mate, buiten sporten (wandelen, joggen …) of je huisdier uitlaten.




Mogelijke psychologische reacties


Sommigen kunnen:

- Bang voor zijn voor de eigen gezondheidstoestand of die van familie of vrienden, om symptomen die mogelijk gelinkt kunnen worden aan COVID-19 te vertonen in het openbaar.

- Ongerust zijn omdat men niet kan of zal kunnen gaan werken en misschien zijn inkomen en werkzekerheid zal verliezen.

- Bang zijn om niet meer genoeg voedsel en verzorgingsproducten te hebben.

- Twijfelen of zij goed kunnen zorgen voor zijn kinderen of hulpbehoevende personen, zoals ouderen.

- Onzekerheid en frustratie voelen omdat niemand weet hoe lang de situatie zal duren. Dat kan ertoe leiden dat men zich zorgen maakt over de toekomst.

- Vereenzamen en geïsoleerd raken omdat zij op zichzelf zijn aangewezen en sociale contacten werden verbroken.

- Boos zijn als zij vermoeden door iemands nalatigheid blootgesteld te zijn aan het virus.

- Zich vervelen omdat veel activiteiten wegvallen (werk, studie, reizen, vrije tijd, sociale activiteiten).

- Prikkelbaarder zijn en ruzie maken met huisgenoten en gezinsleden omdat doordat men constant samen is.

- De situatie proberen te ontvluchten via verslavend gedrag: alcoholmisbruik, roken, (soft)drugs gebruiken, online gokken, te lang op de computer, tablet of gsm zitten of te lang televisie kijken.

- Symptomen van depressie vertonen: zich hopeloos voelen of ander eet- of slaappatronen onwikkelen .

- Symptomen gelinkt aan een posttraumatische stressstoornis vertonen: nachtmerries, ongewone stemmingswisselingen, verontrustende obsessies en constant alert zijn (opschrikken).




Hoe kan je de psychologische impact van afzondering beperken?


Begrijp wat de risico’s zijn voor jezelf en de mensen om je heen

- Blijf op de hoogte van nieuws en aanbevelingen over de epidemie en de ziekte via betrouwbare informatiebronnen (0800 14 689 en info-coronavirus.be).

- Bekijk niet te vaak of te lang (een of twee keer per dag) media waarop constant nieuwe informatie verschijnt, want dat kan stress en paniek veroorzaken. Vermijd om dezelfde reden te veel sociale media.

- Bespreek actuele gebeurtenissen met vrienden en familie en corrigeer elkaar als iemand verkeerde informatie verspreidt.

- Neem contact op met een professional: een verhelderend gesprek met een gezondheidsprofessional kan je blik op de situatie veranderen (huisarts, psycholoog, hulplijn van aan ziekenhuis).



Weet wat je nodig hebt en wat niet


- Zorg ervoor dat je hebt wat je nodig hebt om je beschermd en veilig te voelen, maar verlies je burgerzin niet: stockeer geen voedsel, medicijnen, maskers of desinfecterende handgel die van pas kunnen komen voor andere mensen of zorgverleners.

- Als je zelf niet aan die behoeften kan voldoen, kan je boodschappen thuis laten leveren en thuis verzorgd worden. Bel voor at laatste je huisarts of de medische dienst waarmee je gewoonlijk contact hebt om dat te regelen.



Organiseer je dagelijkse leven


- Bepaal als je met je gezin samenwoont welke ruimtes gemeenschappelijk en welke ruimtes privé zijn.

- Houd een normaal levensritme aan, routines zijn ook een goed idee (op vaste tijdstippen opstaan, gaan slapen en eten).

- Doe van alles op een dag (werk, school, ontspanning, fysieke activiteiten, niet te lang televisie kijken of op je gsm, tablet of computer zitten).

- Doe thuis dingen die je al eerder hielpen om te ontspannen in stressvolle situaties: meditatie, ontspanning, kunst, zelf iets maken …

- Houd je best met iets nuttigs en constructiefs bezig zoals huishoudelijke taken, zodat je het gevoel hebt dat je jezelf nuttig kan maken.

- Verzin een leuke routine rond de hygiënemaatregelen, zo kan je deze gemakkelijk naleven en wordt het vooral voor de allerkleinsten gemakkelijker.



Houd contact met vrienden en familie


- Contact houden met mensen die je vertrouwt is essentieel om angst, depressie, eenzaamheid en verveling te verminderen.

- Bel en verstuur e-mails en sms'jes.

- Videobel via Skype, WhatsApp of FaceTime.

- Ga creatief om met nieuwe technologieën: dineer gezellig met vrienden via Skype, kijk hoe je oma een verhaal op haar tablet leest enzovoort. Er zijn zoveel manieren om op een andere manier contact te houden.

- Als je gezondheidstoestand (geestelijk of lichamelijk) regelmatig moet worden opgevolgd, vraag dan aan je arts of psycholoog of dat vanop afstand kan gebeuren (telefonisch of via videobellen).




Lees ook:


Hoe ga je om met de emoties van een kind tijdens de coronacrisis?
 


Hoe praat ik met een kind over het coronavirus? 


Federale beperkende maatregelen: sancties voor niet-naleving van de voorschriften




Mélanie SAEREMANS

Psychologe



Zie ook: 
Moet ik bang zijn van het Coronavirus? Gids voor ouders en leerkrachtenLies Scaut & Erik de Soir (2020), Brochure opgesteld door De Weg Wijzer – Expertisecentrum trauma en verlies, Leopoldsburg:

 

Een telefoonlijn voor kinderen en tieners die psychologische hulp nodig hebben & hun ouders


Tel : 02/477 30 30 van 8u tot 21u, maandag tot zondag.

Psychologen beantwoorden vragen en verwijzen je indien nodig door naar kinderpsychiaters die afhankelijk van het probleem consultaties zullen organiseren via videogesprek of telefoon.

https://www.huderf.be/nl/news/full-txt.asp?id=2238