Medische professionals: de juiste reactie bij agressie

Medewerkers in de gezondheidssector komen soms in gevaarlijke situaties terecht aangezien ze vaak te maken hebben met patiënten die gestrest of gefrustreerd zijn of die pijn hebben. Hier stellen we zorgverleners een aantal goede reacties voor om met agressie om te gaan.

 

    

Wanneer hulpverleners bijvoorbeeld iemand medicatie weigeren of de patiënt gezond verklaren, kan deze agressief worden. Dit geldt ook voor patiënten die ontwenningsverschijnselen vertonen, of die financiële of psychologische problemen hebben.


In die gevallen is het essentieel om de dialoog te bewaren en om fysiek geweld te vermijden.




Pas uw reactie aan

• Eerst en vooral is het belangrijk een onderscheid te kunnen maken tussen een agressor en een agressieve patiënt. De agressor wil een misdrijf plegen, terwijl de patiënt verzorgd wil worden.

• Focus op het conflict en niet op de persoon: het probleem is immers het gedrag en niet de persoon zelf.

• Verwijder indien mogelijk gevaarlijke voorwerpen.



Blijf kalm

• Begin niet luider te spreken en roep zeker niet.

• Maak geen bruuske of onverwachte bewegingen.

• Vermijd fysiek contact, dit kan verkeerd overkomen.

• Houd de patiënt op een meter afstand (of op armlengte). Zo voelt hij zich niet bedreigd en blijf je tegelijkertijd buiten reikwijdte.





Wees empathisch


• Neem je tijd om te luisteren naar zijn of haar problemen en om vragen te stellen.

• Maak duidelijk dat je naar alternatieven en oplossingen zoekt.

• Zet je in een hoek van 45° ten opzichte van de patiënt: dit geeft aan dat je samen wilt werken.

• Spreek de patiënt niet tegen en laat niet blijken dat je vindt dat hij of zij ongelijk heeft.

• Vermijd om ironisch, denigrerend of autoritair te klinken.



Wees kordaat


• Zeg beleefd maar duidelijk wat je wilt. Bijvoorbeeld: Wil u even gaan zitten alstublieft?

• Geef duidelijk je grenzen aan i.v.m. gedrag dat je niet kan aanvaarden, zonder te autoritair over te komen. Blijf dit zoveel als nodig herhalen zodat de patiënt de grens niet overschrijdt.

• Laat nooit merken dat je bang bent of dat je aarzelt om te reageren.

• Als de patiënt onder invloed van drugs of alcohol is, vraag dan of hij of zij de volgende dag kan terugkomen.



In geval van geweldpleging


• Beschouw elk wapen dat de agressor gebruikt, als een echt wapen.

• Doe wat hij of zij je vraagt, maar ook niet meer dan dat.

• Probeer discussie te vermijden.

• Doe niets wat je eigen leven of dat van je collega’s in gevaar kan brengen.




Alle artikels over dit thema:

Preventiemaatregelen voor dokterspraktijken

Huisartsen: voorzorgen bij huisbezoeken

Medische professionals: de juiste reactie bij agressie



Lees ook:

Hoe reageren als je gesprekspartner agressief wordt?

Verbale agressie bij een interventie: hoe behoud je de dialoog?

Woede-uitbarstingen bij jongeren: de progressieve fysieke interventie

Ontmijnen van agressief gedrag: hoe best communiceren?





Michèle ORBAN, Strategische monitoring

Guy PELSMAKER, Psycholoog




Verder lezenBrochure BESAFE "Een veilige dokterspraktijk"