TOP NEWS

.
.
Valse berichten of sms'en: laat je niet vangen!
© Botta@

Valse berichten of sms'en: laat je niet vangen!

Phishing: met valse e-mails, websites, sms’jes of berichten op sociale netwerken probeert men bank- of persoonsgegevens te bemachtigen. Tips vind je op: https://www.secunews.be/nl/video/video-van-de-maand

Preventie tegen dit fenomeen
Het Belgisch Centrum voor Cybersecurity (BCC) wijst op de risico's van phishing omdat nog te veel gebruikers impulsief blijven klikken op links in mailberichten. 
De phishingtechniek richt zich zowel op burgers, bedrijven als overheden. Platforms zoals LinkedIn, waarop de leden gedetailleerde informatie over elkaars professionele functies delen, stellen oplichters in staat om specifieke profielen aan te spreken en hen een bericht te sturen dat overeenkomt met hun activiteit. Deze trapsgewijze inzameling van gegevens kan de daders uiteindelijk toegang geven tot kritieke informatie en leiden tot het volledig blokkeren van het IT-systeem van het geviseerde bedrijf. Phishing laat cybercriminelen ook toe om accounts te hacken en vervolgens de verkregen identiteitsgegevens door te verkopen.
De daders proberen ook je bankgegevens te pakken te krijgen via geclassificeerde advertentiesites. Hun modus operandi bestaat erin dat ze zogezegd geïnteresseerd zijn in een te koop aangeboden goed en ze vervolgens de verkoper vragen om zich tot een derde partij, bijvoorbeeld een transporteur, te wenden. Nietsvermoedend geeft de verkoper dan zijn persoonlijke en vertrouwelijke gegevens door om de transactie af te ronden.

Elk jaar worden miljoenen phishingberichten (e-mails, valse sms’jes, berichten van Facebooknetwerken en Whatsapp) verstuurd naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Het Centrum voor Cybersecurity kan op basis daarvan elke dag tientallen websites per dag blokkeren. Het BCC communiceert ook geïdentificeerde frauduleuze berichten naar grote antivirus- en internetbrowseraanbieders. Zij nemen deze op in hun antivirusprogramma's en in hun lijsten van frauduleuze websites.

Een voorbeeld van de modus operandi
Het BCC geeft als voorbeeld volgende werkwijze van de daders. Zo wil het de bezorgdheid en het reactievermogen van potentiële slachtoffers verhogen.
Je ontvangt een bericht dat van een officiële instantie lijkt te komen. Men nodigt je uit om op een link te klikken en zo kom je uit op een website die precies hetzelfde lijkt als die van deze officiële instantie. Aangezien wij meestal onze smartphone gebruiken kunnen wij op de pagina die wordt geopend de URL van de doelsite niet zien. En dus doen we wat men ons vraagt: om recht te hebben op een vergoeding wegens een onterecht gedane betaling moet je je identiteit bevestigen en je bankgegevens meedelen voor de betaling. 
De fraudeur belt je dan, waarbij hij zich voordoet als medewerker van de bank. Hij vraagt je om verbinding te maken met je internetbankiersysteem en de codes te herhalen die je op je kaartlezer of digipass hebt gekregen. Op die manier kan hij de controle over je account overnemen.

De aanbevelingen van het CCB
Installeer een efficiënte antispamfilter, de veiligste manier om phishingberichten te vermijden. Gebruik ook steeds een beveiligde WIFI-verbinding om te communiceren. Klik in een dergelijk spambericht niet op "uitschrijven". 

Wees te allen tijde waakzaam om deze phishing-e-mails op te sporen: onverwachte of vreemde, soms slecht geschreven, berichten die aandringen op de urgentie of het belang van je reactie. Wees daarenboven steeds wantrouwig als het bericht eerst in je spamfolder terecht komt. 

Open nooit berichten waarvan je denkt dat ze verdacht zijn, maar stuur ze door naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en verwijder ze daarna. Als je twijfelt of een bericht wel van een vriend komt, contacteer die dan. Lijkt het van een bedrijf te komen, neem dan een kijkje op hun website en verwittig ze, als dat nodig lijkt. 

Klik niet op links in een e-mail waarvan je de afzender niet kent of die ongewone, onverwachte inhoud bevat. Zodra je ook maar de geringste twijfel hebt, neem je contact op met de persoon of organisatie in kwestie.

Verstuur nooit je bankcodes, noch per e-mail, sms, pop-up of telefoon. Geen enkele bank zal je ooit vragen om je creditcard terug te sturen.

Als je het slachtoffer bent geworden van phishing, reageer dan onmiddellijk: neem contact op met je bank,
blokkeer je kredietkaart via Card Stop (078 170 170), wijzig je login en paswoorden via een betrouwbare computer.

Olivier BOGAERT
Commissaris van Gerechtelijke Politie o.r.

Bron: https://www.safeonweb.be/nl