TOP NEWS

.
.
Diefstal van trailers voorkomen: mechanische sloten
© Steve Closset

Diefstal van trailers voorkomen: mechanische sloten

Meestal gebruikt men een mechanische diefstalbeveiliging op de koppelingskop van de losse of aangekoppelde aanhangwagen om diefstal te voorkomen. 

We raden je aan om de vorige 2 artikels te lezen (de links vind je hieronder) over de "organisatorische maatregelen" (met uitzondering van de technische uitrustingen) die het meest voor de hand liggen en de immobilisatie, markering en gps-trackingsystemen. We sluiten onze analyse over het onderwerp in dit artikel af middels de mechanische antidiefstalsystemen te bespreken.

Belangrijk om te weten

Er zijn verschillende soorten mechanische sloten op de markt ter beveiliging van aanhangwagens. Deze zijn wel pas efficiënt boven een bepaalde kwaliteit -en kostendrempel omdat het inbrekersmateriaal almaar beter wordt: we zien steeds meer kleine, draagbare haakse accuslijpschijven van 125 mm en 230 mm. Daarmee geraak je door de meeste materialen. Diamantschijven doorbreken zelfs staal: een 125 mm machine kan 30 tot 38 mm materiaal aan.
Merk op dat sommige afneembare trekhaken gewoon aan het voertuig worden vastgeschroefd zonder vergrendeling. Dat maakt sloten nutteloos!

Mechanische diefstalbeveiliging op kogelkoppelingen

Deze dienen ofwel om te voorkomen dat een trekhaakkogel in de koppelingskop wordt geplaatst, ofwel om het trekkende voertuig en de aanhangwagen onlosmakelijk met elkaar te verbinden zodra de koppeling is aangebracht.
Als de aanhanger beveiligd moet worden zonder aangekoppeld te zijn kan een "nepkogel" (ook bekend als een kogelgewricht) in de daarvoor bestemde opening aan de kop van de dissel geplaatst worden. Het verwijderen wordt voorkomen doordat sommige inrichtingen de hele disselkop omsluiten. Door dit systeem wordt soms ook de vergrendelingshendel erboven omsloten, zoals bij onderstaande afbeelding het geval is.


© www.alko-tech.com


Een andere mogelijkheid bestaat erin de "dummy kogel" mechanisch te vergrendelen in het disselhuis. Zo kan deze niet meer worden verwijderd omdat een afsluitbare plug het geheel afdekt.

REMORQUE unitrailer.beEen andere effectieve werkwijze is een massieve dummy kogel die op zijn plaats wordt gehouden door een sterke U-vormige stalen klem, uiteraard met een sleutel.

 
© unitrailer.be

Bij sommige mechanische trekhaakvergrendelingen kun je rondrijden met het slot op zijn plaats, waardoor het permanent onmogelijk is om de aanhangwagen van de trekker te scheiden. Hierbij verhindert een slot het verwijderen van de halve maanplaat die, in de disselkop, de "hals" omsluit die de kogel draagt. Hierdoor kan de dissel niet worden gedemonteerd.

REMORQUE mottez



© www.mottez.com 


Bij het monteren van een diefstalbeveiliging op de disselkop kan je er best voor zorgen dat je ermee kan rijden, zelfs bij gebruik van bovenvermeld permanent beveiligingssysteem. De diefstalbeveiliging mag het rijden op de weg op geen enkele manier hinderen of gevaarlijk maken. Dit geldt vooral op bochtige wegen of bij krappe manoeuvres.

Uit de vele verschillende types trekhaakvergrendelingen wordt meestal de meest massieve aanbevolen. De sloten moeten immers bestand zijn tegen uitboren en openbreken. Als er een hangslot wordt gebruikt moet de beugel dik en van gehard staal zijn. Hij is voldoende beschermd wanneer het hangslot in een beschermende uitsparing is geïntegreerd.
Sommige grote Europese trailerfabrikanten bieden goede anti-diefstalsystemen aan die perfect aangepast zijn aan hun eigen producten.

Mechanische antidiefstalsystemen voor opleggers

Trekkers zijn uitgerust met een zogenaamde koppelschotel. Om aan te koppelen rijdt de trekker achteruit richting de oplegger en klikt de koppelschotel in de kingpin van de oplegger. De kingpin heeft een diameter van 2 of 3 ½ inch.REMORQUE toddchrono
Antidiefstalsystemen voor opleggers omringen de kingpin en worden op deze plaats vergrendeld. Dit voorkomt dat deze in de koppelschotel van een andere trekker wordt gestoken.

© www.toddchrono.com



De reeks artikelen:
Je aanhangwagen beschermen tegen diefstal 
Diefstalpreventie: immobiliseren en markeren van je aanhanger
Diefstal van trailers voorkomen: mechanische sloten


Christian TILLE
Politiecommissaris o.r.